maandag 5 september 2011

BRRoodtRommel

Wendy Schouten schrijft in het NRC van zondag 28-08-11 een raak artikel over hoe kinderen op Nederlandse scholen overleven. Dit is voedingsgewijs gezien, door de directe impact op hoe kinderen zich lichamelijk voelen en navenant gedragen, ten gevolge van wat zij wel en niet eten, drinken en pauzeren.

Voor wie nog denkt dat welzijn -als resultante van geestelijke en lichamelijke gezondheid- uit de lucht komt vallen, het volgende citaat: '..Het gevolg is dat je om drie uur zit opgescheept met jengelende kinderen die je, doodmoe en shaky van de honger, smeken om vocht en een shot zoetigheid en met een leerkracht die niet echt te spreken is over hun gedrag.'

En Wendy heeft recht van spreken, want zij heeft met haar kinderen twee schooljaren in Zweden mogen genieten. Het principe 'mens sana in corpore sano' wordt in dat land hoog gehouden door te streven naar een goede balans tussen de fysieke en de intellectuele ontwikkeling van kinderen. (lees: van mensen)

Het artikel staat bol van de quotenswaardige uitspraken en feiten. Daaruit moet hier echt worden herhaald: 'Jamie Olivers uit de Lage landen, sta op en verenigt u!' Want dat vinden wij van Stichting K-ETEN natuurlijk ook. Voel jij je ook aangesproken? Maak je dan vindbaar voor ons...
http://eigenkracht.blogspot.com/2011/08/geen-kleffe-boterham-voor-pubers-op.html

Ondertussen is Henk Oosterling in Nederland bezig om bovenstaande inzichten in de praktijk te brengen. De Rotterdamse Bloemhofschool heeft nu 3 jaar ervaring opgedaan met het project 'Fysieke Integriteit', als onderdeel van het concept Rotterdam Vakmanstad. En het houdt hier niet op, de resultaten kunnen dus alleen maar nog beter worden. Een prachtig voorbeeld van een integrale aanpak een structurele denkwijze.

En om alle Best Practises goed in beeld te krijgen starten wij, samen met HvA studenten, een onderzoek naar lichtende voorbeelden in het buitenland. Nederland heeft internationaal gezien een afwijkende manier om met het voeden van schoolgaande kinderen om te gaan. Dit heeft geen voorbeeldig effect op de gezondheid, het gedrag, noch de leerprestaties van leerlingen. Daarom kunnen we vast van andere systemen en nieuwe inzichten leren..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten