donderdag 19 mei 2011

COMMERCIEVRIJ

K-ETEN er vanuit gaat dat het veranderen van de voedselcultuur op scholen een maatschappelijk thema is. Het gaat o.a. over de verantwoordelijkheid die volwassenen wel of niet nemen voor het welzijn van onze kinderen. En bijvoorbeeld ook over de verstrengeling van politiek beleid en commerciele belangen.

In dit kader wijzen we hier op een belangrijk initiatief in de VS, dat navolging zou mogene krijgen in Europa. Misschien Nederland om mee te beginnen?
CCFC staat voor 'Campaign for a Commercial-Free Childhood', een coalitie van geneeskundigen, docenten, belangenverenigingen, ouders en individuen die zich inzetten voor kinderen. Zij maken anderen bewust van hoe bedrijfsmarketing het welzijn van kinderen ondermijnt en maakt zich sterk voor een wetgeving die de culturele impact van marketing gericht op kinderen beperkt.

De commercialisering van jeugd heeft een directe relatie met serieuze problemen waar jeugdigen en de huidge matschappij mee geconfronteerd worden. Denk aan obesitas en andere chronische (voedselgerelateerde) ziekten, jeugddelinquentie, consumentisme, schulden en meer..

Dit werk gaat in essentie over kinderrechten zoals het mogen opgroeien -en voor de ouders om hun kinderen te kunnen opvoeden-, zonder ondermijnt te worden door commerciele belangen.

Bezoek www.commercialfreechildhood.org om meer te lezen over CCFC en draag indien mogelijk ook bij aan het terugwinnen van de jeugd en haar natuurlijke rechten, uit de handen van de commerciele grootmachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten